قراردادهای فرانچایز

فرانچایز یا فرانشیز یکی از روش های کسب و کار است که براساس آن از مدل و برند یک شرکت دیگر استفاده کنند و تولیدات و فرآورده های شرکت دیگر را با نام و شهرت آن بفروشند.
فرانشیز برای کسب و کارهای کوچک یک شبکه ارتباطی بوجود می آورد که به آنها اجازه می دهد از هویت یکپارچه و نام بازرگانی مشترک استفاده کنند و همگی از یک مسیر اثبات شده برای رشد سریع تر بهره مند شوند.
انواع فرانشیز به دو دسته اصلی تقسیم می گردد که عبارتند از: ۱)فرانشیز کسب و کار ۲)فرانشیز سنتی
در فرانچایز کسب و کار امتیاز دهنده علاوه بر محصولات و خدمات ،نام تجاری، یک سیستم کامل در راستای اداره تجارت در اختیار شرکت امتیاز گیرنده قرار می دهد.
در فرانچایز سنتی که همچنین به آن همکاری در توزیع کالا هم می گویندو کمتر به صورت فرانچایز دیده میشود،فروش بیشتر مد نظر می باشد.
برندهای آیس پک،نوتلا بار،بستنی شاد و… از فرانشیز استفاده کرده اند.