KPI (شاخص کلیدی عملکرد)

Key performace lndicator که به اختصار KPI میگویند و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است .کمیتی است قابل اندازه گیری که نشان می دهد شرکت چقدر کارآمد بوده و به هدف های کلیدی کسب و کارش رسیده است .
البته شاخص های کلیدی سازمان ها تفاوت دارد.ممکن است KPIدر یک شرکت میزان وفاداری مشتریان باشد در حالی که شاخص کلیدی عملکرد یک دولت نرخ بیکاری می تواند باشد.
برای اهمیت شاخص کلیدی عملکرد دلایل زیادی میتوان نام برد که در اینجا به چند مورد مهم اشاره میکنیم:
•با استفاده از KPIمیتوان روحیه کارمندان را تقویت کرد.
• همچنین باعث شفافیت معیار موفقیت میشود.
•برای اهداف تجاری KPI ضروری هستند و آن را به سمت و سوی مورد نظر هدایت و پشتیابی می کند.
• همچنین KPI باعث میشود که هر قسمت از کار با هدف درست انجام شود.
• باعث خواهد شد رشد شخصی تقویت شود.تیم ها میتوانند با استفاده از KPIدر هر لحظه عملکرد خود را ببینید.
چگونه KPI را برای کسب و کار خود تعیین کنیم؟
در مرحله اول برای اینکه به درستی تعیین کنیم کدام یک از شاخص ها مناسب کار شما می باشد و به دنبال چه هستید بهتر است به چند سوال پاسخ دهید:
دنبال چه نتیجه ای هستیم ؟
این نتیجه ها برایمان چه اهمیتی میتواند داشته باشد ؟
چگونه باید به این نتایج دست یابیم ؟
مسئولیت رسیدن به این نتایج به عهده چه افرادی است ؟
چگونه متوجه شویم به نتایج مورد نظر رسیده ایم ؟
نحوه ایجاد KPI:
• اهداف کسب و کار را مشخص میکنیم. در این مرحله باید ببینیم به دنبال چه هستیم .
•عوامل موفقیت خود را تعیین کنیم.
• بر اساس عوامل موفقیت KPI خود را تعیین کنیم .
• معیارهای کسب و کار را جمع آوری کنیم.
• میزان پیشرفت را مورد بررسی قرار دهیم و بسنجیم .
به طور کلی KPI یا همان شاخص کلیدی عملکرد به ما کمک میکند تا بفهمیم تا چه میزان موفق بوده ایم و به اهداف خود نزدیک شویم.